Kechikishlar va janjallarga qaramay, Xitoy kompaniyasi Shimoliy Makedoniyada ko’proq buyurtmalar olishda davom etmoqda

Несмотря на задержки и скандалы, китайская компания продолжает получать больше заказов в Северной Македонии

Shimoliy Makedoniyada magistralning 57 kilometrlik qismini qurish uchun xitoylik pudratchiga 10 yildan ortiq vaqt ketdi. Yo’l hali ham davom etayotgan ish, ammo kechikishlar va ko’chma ayblovlarga qaramay, kompaniya shartnomalar tuzishda davom etmoqda.

Ivan Shimoliy Makedoniyaning poytaxti Skopyeda yashaydi, lekin Struga shahridagi Ohrid ko’li bo’yida o’sgan. U 32 yoshda va deyarli har dam olish kunlari oilasini ko’rish uchun uyga qaytadi, Skopyedan ​​Kichevoga g’arbga, so’ngra janubga Ohridga yo’l oladi.

Sayohat taxminan ikki yarim soat davom etdi. Keyin, 2014 yilda xitoylik pudratchi Sinohidro Kichevo va Ohrid o’rtasidagi uzunligi taxminan 57 kilometr bo’lgan avtomobil yo’lini qurishni boshladi.

O’sha paytda Xitoy Bolqonda bir qator yirik infratuzilma loyihalarini tanlardi, takliflar ko’pincha Yevropadagi raqobatchilarnikidan pastroq bo’lib, ko’pincha davlat banklari tomonidan moliyalashtirilardi.

Sinohidro o’sha paytdagi Bosh vazir Nikola Gruevski hukumati bilan kelishuvga erishdi; Ikki yil o’tgach, Gruevski o’z lavozimidan iste’foga chiqdi, uning obro’si unga va uning vazirlariga qarshi ko’plab korruptsiya ayblovlari tufayli dog’landi, ulardan biri Kichevo-Ohrid avtomagistrali kelishuviga tegishli edi.

O’sha paytda Xitoy Bolqonda bir qator yirik infratuzilma loyihalarini amalga oshira boshladi, bu ko’pincha Yevropadagi raqobatchilardan ko’ra qulayroq shartlarni taklif qildi va ko’pincha davlat banklari tomonidan moliyalashtirildi.

Sinohidro o’sha paytdagi Bosh vazir Nikola Gruevski hukumati bilan kelishuvga erishdi; Gruevski ikki yildan so’ng o’z lavozimini tark etdi, uning obro’siga o’zi va vazirlariga qarshi ko’plab korruptsiya ayblovlari, shu jumladan Kichevo-Ohrid avtomobil yo’li kelishuvi tufayli putur yetdi.

Bugungi kunda magistral qurilishi davom etmoqda, uning rivojlanishi doimiy kechikishlar bilan bog’liq. Qurilishi tugallanmagan yo‘lning katta qismlari Skopyedan ​​Shimoliy Makedoniyaning asosiy sayyohlik maskani bo‘lmish Ohridgacha bo‘lgan masofani bosib o’tish vaqtiga bir soat qo‘shadi.

“Har safar bilan vaziyat yomonlashadi”, dedi ismi orqali tanimaslik shartini qo’ygan Ivan. “Magistral qurilish maydonchalariga materiallar olib ketayotgan yuk mashinalari asfalt ostidagi shag’al poydevoriga zarar yetkazadi.” Shuningdek, u BIRN nashriga yo‘lning bir qismining sirti shunchalik shikastlangki, uning mashinasi hatto soatiga 50 km dan kam tezlikda ham qaltirashini aytdi.

Sinohidro Kichevo-Ohrid avtomobil yo’lini qurish bo’yicha tenderda g’olib chiqqanida allaqachon Jahon bankining qora ro’yxatiga kiritilgan edi. 2024-yil boshida o‘sha paytdagi bosh vazir Dimitar Kovachevski shartnomani bekor qilish imkoniyatini taklif qilib, 57 km yo‘lni qurish uchun o‘n yildan ko‘proq vaqt ketishini “qabul qilib bo‘lmaydi” deb aytgan edi. Biroq shartnoma bekor qilinmadi va aprel oyida parlament yakunlash muddatini 2026 yil oxirigacha uzaytirishga ovoz berdi.

Lekin bu Sinohidro olganlarning hammasi emas. Kompaniya Ohrid shossesida ishlashi va poraxo‘rlikda ayblanganiga qaramay, Shimoliy Makedoniyada yana ikkita yirik infratuzilma loyihasini yutib oldi.

Sinohidro poraxo’rlik mojarosida tilga olindi

Gruevski 2016-yilda ehtimol, uni va uning eng yaqin sheriklarini korruptsiya va davlatni qo’lga olishda fosh qilgan, shu jumladan, Kichevo-Ohrid avtomagistralini qurish bo’yicha Sinohidro bilan tuzilgan shartnoma orqali ehtimol qilingan “otkatlar” haqidagi yashirincha yozib olingan lentalar chop etilganidan so‘ng iste’foga chiqdi.

Bir yil o‘tib, korrupsiyaga qarshi kurash bo‘yicha maxsus prokurorlar, garchi boshqa bir Xitoy kompaniyasi 369 million yevroga qurilishni taklif qilgan bo‘lsa-da, “Sinohidro” 411 million yevrolik taklif bilan tenderda g‘olib chiqqanini da’vo qilishdi. Prokurorlar Gruevskiyni yaxshiroq taklif haqida yolg’on gapirganlikda aybladi.

Ammo korruptsiyaga qarshi kurash bo’yicha maxsus organning shaxsiy korruptsiya mojarosi tufayli ish unchalik katta bo’lmagan.

Gruevski 2018 yilda alohida korruptsiya ishi bo’yicha qamoq jazosidan qochgan va unga bosh vazir Viktor Orban hukumati tomonidan Vengriyada  siyosiy boshpana berilgan.

Bu vaqtga kelib, sotsial-demokratlar hokimiyatni Gruevskiyning konservativ VMRO-DPMNE partiyasidan olgan edi.

Yo‘l narxi taxminan 600 million yevroga ko‘tarilib, Xitoyning Eksim banki kreditlari hisobidan to‘langan.

2023 yil noyabr oyida o’sha paytdagi sotsial-demokratik bosh vazir Kovacevski loyihani tekshirishga va’da berdi va shartnomani bekor qilish bilan tahdid qildi.

“Magistral yoʻl qurilishi 10 yildan ortiq muddatga choʻzilgani va hali ham tugallanmagani qabul qilinishi mumkin emas”, – dedi u. “Ushbu loyiha 10 yil davomida bir qancha sabablarga ko’ra, loyihadan tortib to loyihaning o’zini amalga oshirishgacha yakunlanmadi. “Menimcha, biz ushbu shartnomani bekor qilish va yaxshi ish qiladigan pudratchi topish haqida o’ylashimiz kerak.”

Biroq 1 aprelda, parlament va prezidentlik saylovlariga bir necha hafta qolganda, loyihaning amalga oshirilishini baholash uchun yollangan ekspert taqdimotidan so‘ng parlament loyihani 2026-yilning 31-dekabriga qadar uch yilga uzaytirish uchun ovoz berdi. O‘sha paytda transport vaziri bo‘lgan Blagoy Bochvarski loyiha 83,8 foiz bajarilganini ma’lum qildi.

May oyida sotsial-demokratlar saylovlarda VMRO-DPMNE foydasiga qattiq mag’lubiyatga uchradi.

Yosif Yosifovskiy, avliyo Kirill va Mefodiy universitetining fuqarolik qurilish fakulteti professori ta’kidlashicha, loyihadagi kechikishlar uchun faqatgina Sinohidro emas, balki barcha tomonlar javobgardir.

“Qurilish boshlanganda, yerning geologik tuzilishi dastlab taxmin qilinganidan boshqacha ekanligi ayon bo’ldi, ammo barcha tomonlar buni avvalroq anglab, javob berishlari kerak edi”, dedi u BIRNga. “Binobarin, Kichevo-Ohrid uchastkasi qurilishining kechikishi uchun javobgarlik faqat bir kishiga yuklanmaydi, u qurilishning barcha ishtirokchilari o’rtasida taqsimlanadi.”

“Loyihaga jiddiyroq oʻzgartirishlar kiritish talab qilinishi investor uchun ham, ekspert nazorati uchun ham aniq edi. Bu yumshoqroq qiyaliklarda qazish ishlarini qayta ishlashni anglatadi. Bu xususiy yerlarning qo’shimcha o’zlashtirilishiga va shuning uchun muddatlarning uzaytirilishiga olib keladi.

“Va bu hammasi emas”, dedi u. “Loyiha muqobil transport uchun parallel yo’llar va poligonlar qurilishini hisobga olmasdan boshlandi, bu muqarrar ravishda ko’proq vaqt va ko’proq pul talab qildi.”

Sinohydro ham, uning davlatga tegishli PowerChina kompaniyasi ham ushbu voqeaga izoh berish so’rovlariga javob bermadi.

Hukumat bayonotlarida kompaniya tilga olinmagan

2020 yilga kelib, avtomagistralda muammolar borligi hammaga ma’lum edi, Sinohidro esa pora berganlikda ayblangan.

Biroq, bu Bochvarski vazirligiga o’sha yili Gradsko va Prilep shaharlari orasidagi uzunroq yo’lning kichik qismini qurish uchun Xitoy firmasini tanlashiga to’sqinlik qilmadi. Qiymati 39,5 million yevro bo‘lgan qurilish ishlari 2023-yilning martida yakunlanish rajasi bilan 2021-yil iyun oyida boshlangan. Yo’l qurilishi davom etmoqda va Bochvarskiyning so’nggi so’zlariga ko’ra, bu yil yakunlanishi kerak.

Ehtimol, kompaniyaning obro’sini hisobga olgan holda, yo’l loyihasi bo’yicha hukumat e’lonlarida ko’pincha pudratchi nomi tilga olinmagan va BIRN mamlakatning rasmiy xaridlar portalida tender hujjatlarini topa olmagan.

Oxir-oqibat, BIRN muxbiri davlat yo’llari davlat korxonasidan hujjatlarni olishga muvaffaq bo’ldi.

2019 yilda Sinohidro Stip-Kocani ekspress yo’lining ikkinchi bosqichi bo’yicha xalqaro tenderda ham g’olib chiqdi. 2021-yil aprelida yakunlanishi 17,9 million yevrolik loyiha, birinchi navbatda, yerlarni ekspropriatsiya qilish muammolari hal etilmaganligi va kutilganidan sekinroq taraqqiyot tufayli kechikishlarga duch keldi. Tezyurar yo’l bir necha marta uzaytirilishlardan so’ng, 2022 yil oxirida muddatidan bir necha kun oldin qurib bitkazildi.

2019 va 2020-yillardagi ikkala loyiha ham Yevropa tiklanish va taraqqiyot banki (YTTB) kreditlari hisobidan moliyalashtirildi.

YeTTBning BIRN’ga ma’lum qilishicha, har ikki holatda ham “pudratchi tanlash jarayoni bankning Xarid qilish siyosati va qoidalariga (PPR) muvofiq amalga oshirilgan”, shuningdek, barcha manfaatdor tomonlarga  ishtirok etishga teng imkoniyat berilgan ochiq tender tartib-qoidalariga muvofiq amalga oshirilgan.

“Shartnoma tuzishga rozilik berishdan oldin, Bank tegishli xarid jarayonlari Bankning PPRga muvofiq amalga oshirilganligiga va Bankning PPRida ko’rsatilgan da’vogarlarga qo’yiladigan talablarga muvofiq Sinohidro  shartnoma tuzishga haqli ekanligiga ishonch hosil qildi.”

Shimoliy Makedoniya transport va kommunikatsiyalar vazirligi izoh berish haqidagi so‘rovga javob bermadi.

If you have found a spelling error, please, notify us by selecting that text and pressing Ctrl+Enter.