Rossiyada sanksiyalangan tovarlar Yevropa Ittifoqidan Osiyo mamlakatlariga, jumladan, Oʻzbekistonga tranzit paytida “yoʻqolib ketadi”
2023-yilda Yevropa Ittifoqidan Osiyo va Kavkaz mamlakatlariga olib o‘tilayotgan besh milliard dollarlik sanksiyalangan tovarlar Rossiya hududi orqali tranzit o‘tish chog‘ida “ yo‘qolib ketdi”. Ushbu ma’lumotlar soxta tranzit sxemasi haqida gapiradigan “Muhim hikoyalar” e’tiborini tortdi, buning natijasida Rossiya Federatsiyasiga sanksiyalangan tovarlarni olib kirish to’g’ridan-to’g’ri Evropa Ittifoqidan tashkil etildi.
O‘tgan yil davomida Yevropa Ittifoqidan Qozog‘iston, Qirg‘iziston, O‘zbekiston, Tojikiston, Turkmaniston, Mo‘g‘uliston, Armaniston, Ozarbayjon va Gruziyaga 14 milliard dollardan ortiq sanksiyalangan tovarlar jo‘natildi. Shu bilan birga, ushbu mamlakatlardan import ma’lumotlariga ko’ra, ularga to’qqiz milliard dollardan sal ozroq tovarlar yetib kelgan.
Rossiyaga ruxsat etilgan mahsulotlarni import qiluvchi kompaniya xodimi jurnalistlarga sxema qanday ishlashini aytib berdi. Markaziy Osiyo, Kavkaz yoki Xitoydagi kompaniya Yevropa Ittifoqidan tovarlarga buyurtma beradi va Rossiya orqali quruqlik tranzitini tashkil qiladi. Yuk Yevropa Ittifoqining sharqiy chegarasiga jo‘natiladi. “Muhim hikoyalar” bojxona ma’lumotlariga tayanib, ko’plab sanktsiyalangan tovarlar Rossiya Federatsiyasiga nafaqat Belarus orqali, balki Latviya, Estoniya va Finlyandiyadan ham olib kirilishini ta’kidlaydi. Yuk Evropa Ittifoqi chegarasini kesib o’tib, bufer zonasiga tushganda, u Rossiyaga olib kirish uchun qayta ro’yxatdan o’tkaziladi.
“Yuk, masalan, Polsha chegarasidan o’tganda, tashuvchi shunchaki qalam bilan “yetkazib berish joyi” ustunini kesib tashlaydi va “Qozog’iston, Olmaota” o’rniga “Rossiya, Moskva” deb yozadi. Va bu hujjatlar to‘plami Belarus chegara xizmatiga berilgan”, — dedi nashrga manba.
Uning so‘zlariga ko‘ra, soxta import tovarlarni uchinchi davlatlar orqali olib kirishdan ancha arzon. “Muhim hikoyalar” suhbatdoshining hisob-kitoblariga ko‘ra, Polshadan Rossiyaga 20 tonnalik yuk mashinasini jo‘natish o‘rtacha 5,5 ming dollarga, Turkiya orqali bir xil hajmdagi yuk tashish esa taxminan 11 ming dollarga tushadi. Bundan tashqari, etkazib berish narxiga qo’shimcha ravishda, portda demuraj uchun to’lov ham qo’shilishi mumkin. Masalan, Turkiyadan tovarlar qabul qilinadigan Novorossiysk portida endilikda bojxona rasmiylashtiruvi uchun navbat besh-etti kunga cho‘zilayapti. Urush boshlanishi va sanktsiyalar joriy etilishidan oldin Yevropadan yuk mashinalarida yuk tashish atigi 2,5 ming dollarga tushgan, deya ta’kidladi manba.
Important Stories tomonidan o’rnatilgan noto’g’ri import sxemasi, boshqalar qatori, 2023 yil may oyidan beri AQSh sanksiyalari ostida bo’lgan Rossiyaning yirik mikroelektronika yetkazib beruvchi Kvazar tomonidan qo’llaniladi. Yolg’on tranzit uchun kompaniya Xitoy, Gonkong, Ozarbayjon va Turkiyadagi to’rtta kompaniyadan foydalanadi. Ulardan ba’zilari boshqa rus kompaniyalari uchun sanktsiyalangan import bilan shug’ullanadi.
Hammasi bo’lib, 2023 yilda Kvazar to’g’ridan-to’g’ri Evropa Ittifoqidan Rossiyaga taxminan 10 million dollarlik tovarlarni import qilgan – ularning barchasi, jurnalistlarga ko’ra, Finlyandiya bojxonalaridan o’tgan. Bu tovarlarning hammasini import qilish taqiqlangani yo‘q, biroq ularning aksariyati – taxminan 5,8 million dollar – kompaniyaga nisbatan sanksiyalar joriy qilinganidan keyin kelgan.
Evropa Ittifoqi rasmiylari yolg’on tranzit sxemasidan xabardor, “Muhim hikoyalar” ga e’tibor bering. Masalan, Litva bojxonachilari tashuvchilarning hujjatlarini sinchiklab tekshirib, “shubhali” deb hisoblaganlarini to‘xtatib turishlarini ma’lum qildi.
Biroq, bu muammoning hali yechimi yo’q, deydi AQShning Jeyms Martin yadroviy qurollarni tarqatmaslikni o’rganish markazining eksport nazorati bo’yicha mutaxassisi Erik Vuds Muhim hikoyalar bilan suhbatda: “Bu importni aniqlash eng qiyin – buning uchun sizga odamlar kerak. etkazib beruvchi mamlakat, ular yuk haqiqatda ko’rsatilgan joyga yetib kelganligini tekshiradi.
Sharhlar